Tuesday, March 17, 2015

Kenali Benang Anda #1 : Yarn Weight a.k.a Size benang

As we know.. terdapat pelbagai jenis benang yg terjual dipasaran..(walaupun di kuantan nie benang NONA je yang adooo...) seperti wool, acylic, cotton dan macam2 lagi lah..


dan...

kita juga tahu.. jarum crochet itu juga terdiri dari pada bermacam2 saiz.. dari sekecil2 saiz yg biasa nya digunakan untuk membuat lace.. sehinggalah sebesar-besar jarum..

Aneka saiz jarum


the question is...? jarum mana yg seswai untuk benang yang mana..? kalau ikutkan dulu main carca marba je pilih jarum dan benang..  ia agak penting.. since kalau saiz jarum yg diguna tidak bersesuaian dengan benang.. projek kita akan sama ada menjadi sangat rapat2 ataupun sangat loose..

so, selepas saya google.. akhirnya ketemu juga cara2 nk tentukan saiz benang atau nama lain nya Yarn Weight..

Menurut craftsy.com..  cara mudah untuk menentukan saiz benang adalah dengan menggunakan teknik  WPI (Wraps Per Inch) . Bagaimana caranya..? mudah sahaja..

anda perlukan sebatang pen, benang dan tali inci..


mula-mula... lilitkan benang anda pada sebatang pen sehingga lilitan tersebut menjadi 1 inci (lilitan tersebut haruslah serapat yang mungkin.. tetapi jangan sampai benang bertindih antara satu sama lain)
dan kemudian nya kira berapa banyakkan bilangan lilitan benang yg terdapat pada pen tersebut

Benang dililit pada sebatang pen sehingga 1 inci

selepas itu.. semak melalui WPI chart yg ada dan logiknya semakin banyak lilitan pada pen anda bermakna semakin halus lah benang tersebut..kalau di ikutkan sumber dari Craftsy.Com WPI chart adalah seperti berikut:



*untuk benang NONA.. saya dapati WPI adalah 19 bermakna yarn weight untuk Benang NONA adalah pada kategori FINGERING*

Selepas mengetahui dalam kategori manakah benang anda.. rujuk pada jadual dibawah untuk mengetahui saiz jarum manakah yang sesuai yg direkomen kan untuk projek anda.. and for benang NONA.. actually the recommended crochet hook size is between 2.25mm  - 3.5 mm

Yarn Weight Symbollacesuper finefinelightmediumbulkysuper bulky
Types of Yarn In CategoryFingering, 10-count crochet threadSock, Fingering, BabySport, BabyDK, Light WorstedWorsted, Afghan, AranChunky, Craft, RugBulky, Roving
Gauge in Single Crochet 4″ (10 cm)32-42 double crochets21-32 sts16-20 sts12-17 sts11-14 sts8-11 sts5-9 sts
Recommended Hook Sizes (metric)Steel 1.6-1.4 mm2.25-3.5 mm3.5-4.5 mm4.5-5.5 mm5.5-6.5 mm6.5-9 mm9 mm and up
Recommended Hook Sizes (U.S.)Steel 6, 7, 8 or B-1B-1 to E-4E-4 to 77 to I-9I-9 to K-10 1/2K-10 1/2 to M-13M-13 and up


walaubagaimanapun... rata-rata jenama benang sudah meletakkan description pada label seperti jarum manakah yg seswai untuk benang tersebut.. jika anda membeli benang secara OnLine pun kebiasaan nya sudah ada description mengenai Material benang, Saiz benang dan saiz Jarum yg direkomenkan..mudah kan..!!

Sekian

1 comment:

  1. benang nona ni... kalau nk buat hat... sesuai x? jd lembik x bhgian dpn topi tu?

    ReplyDelete